YR – som i yrhätta, yrke och yrkande



Slaveri i vår tid

Man skulle lätt kunna tro att saker har utvecklats och slaveriets tid är förbi. Så är det inte, det sker fortfarnde. Ett skrämmande och välgjord skildring av detta såg jag i gårdagens dokument utifrån. I de första skildringarna av Etiopien blev jag lite varm, min tid i Etiopien tillhör mitt livs viktiga tider. Att se miljöerna därifrån ger alltid lite ”hemlängtan” samtidigt som jag alltid blir lite ledsen. För skilldringar från Etiopien är sällan possetiva. Så var det även denna gången när vi fick följa Trungu. Hur hon lämnar familj, hemland och fattigdom i jakten på framtidsmöjligheter som hushållerska i Dubai. Ett högt spel, som visar sig leda till slaveri och misshandel.

Visst är Dubais glans och rikedom lockande, men bakom städade fontäner och blänkande bilar finns en annan verklighet. Allt har sitt pris, också detta. En skrämmande verklighet där kvinnor jobbar under slavlika förhållande, där förnedring och utnyttjande är allt för vanligt. Slaveriet är inte avskaffat i världen, det får bara nya ansikten.


Lämna en kommentar